„Teoria równoległych wszechświatów” – atom po atomie cz. 2

medium-teoria-rownoleglych-wszechswiatow-cd1-560x560Druga część monumentalnego artykułu Innotica, w którym na części pierwsze rozbiera „Teorię równoległych wszechświatów” Medium. Tekst ukazał się uprzednio na portalu Gramrap.pl, został jednak rozbudowany i możecie go przeczytać na moim blogu.

PIERWSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU

8. Gwiazda wieczoru – tutaj nie mam żadnego pomysłu, cóż to może być. Nawet bębnów nie potrafię rozkminić. Aż mi się smutno zrobiło – punkt dla Mediuma. Ale na początku słyszymy zniekształcone: „Kim jest ten, który objawił się w głosie”. Jest to fragment Tryptyku Rzymskiego, brzmiący w oryginale: „Kim jest ten bezimienny, który zechciał objawić się w głosie”. Źródła jednak podać nie potrafię, jednak na pewno nie jest to głos Medium.

9. Pralnia myśli – kawałek w pełni instrumentalny. Medium informuje, że sampel jest Hanny Banaszak (wielki szacunek dla tej Pani! Uwielbiam Jej słuchać). To bankowo wokal tego utworu. Przesłuchałem i miałem rację – „Nadciąga banał” w pełnej krasie, nawet pociąć nie musiał. Ja rozkminiłem dla Was bębny. To przepiękne „It’s Your Thing” od ColdGrits. Smaczne brzmienie, mimo że rzadko ich używam.

10. Niewidzialna część – najbardziej chwytający mnie kawałek. Rytm wybijają dla nas te same bębny co w “Teorii”, tylko dużo mniej obrobione (w tracku nr 5 są prawie nie do poznania). Jeśli chodzi o sample, to początek brzmi dość “grecko”, co doprowadza mnie (przynajmniej w teorii) do kolejnej polskiej wokalistki – Eleni. Jednak przesłuchania posiadanych przeze mnie płyt nie doprowadzają mnie do niczego podobnego. Po kilku miesiącach od opublikowania artykułu przypadkiem trafiłem na “El Condor PasaSimona i Garfunkela. Myślę, że pierwsze sekundy utworu to jednocześnie wstęp tracku Piotra (do którego dodał smyczki). Ciekawi mnie też strasznie dziecięcy chórek z refrenu. Przychodzi mi na myśl tylko coś na wzór Arki Noego. Sampel jest spitchowany w górę, co dodatkowo utrudnia zadanie… No nic, tutaj nic więcej nie zdziałam.

11. Karuzela– samplowe śledztwo było bardzo trudne. Gitarkę z początku utworu mam na dysku od zawsze – była cięta z moich pierwszych winyli, jednak jako .WAV bez tytułu. Taki też urok cięcia z wosku – gdy nie zapisuje się tytułów, dojście z czego sampel pochodzi jest strasznie trudne. Jednak po poszukiwaniach dotarłem do rzeczonej płyty i mam dwie pieczenie na jednym ogniu. Tak się składa, że Medium sięgnął po polską składankę „Na skrzydłach wiatru” (Pronit XL/SXL 0928), z której wykorzystał dwa utwory: „Serdeczne kochanie” Sławy Przybylskiej (gitara przewijająca się przez cały utwór, trąbki) oraz „Na skrzydłach wiatru” Bogusława Meca (smyczki i trudne do określenia mi dźwięki w przerwach pomiędzy zwrotkami). Bębny są typowo „paczkowe” – nie pochodzą z żadnego breaku.

12. Dzielnica uNYsłu – Mój faworyt ze względu na klimat i brzmienie. Bębny? Tak, o to tu chodzi. To Billy Garner „I Got Some”. Znamy to z klasyka Gang Starr, bystrzejsi mogli słyszeć je w „Work The Angels” Dilated Peoples. Piękne drumy, warte zainteresowania. W utworze mamy też cut z „NY State of Mind” Nasa (refren). Ach, te stare produkcje Premiera… Co do sampli, to niedawno to wychwyciłem – trąbki, bas i saksofon pochodzą z blisko półgodzinnego (!) utworu „Bitches Brew” (25:48, 19:29) Milesa Davisa, wielokrotnie zresztą samplowanego. Ciekawie Medium rozwiązał kwestię basu – jest to pierwszy dźwięk utworu zagrany na różne nuty, co po analizie „Nieznanego” i „Spokoju ducha” widocznie lubi uskuteczniać.

13. Przyjacielu – od tego kawałka można dostać deprechy. Serio. Pierwsze skrzypce gra tutaj grupa Ossian. Ta sama, której sample kończą „Żeglarzu”. Zdaje się, że Piotrek ma ich debiutancki longplay „Ossian”. Po „usznej lekturze” też się nim zainteresowałem, bo to muzyka bardzo nietuzinkowa, jednak ceny używanych płyt trzymają solidną wartość. Jest tutaj też sampel grupy ABC z piosenki „Zabiorę Cię ze sobą”. Nie udało mi się jednak znaleźć sensownego odsłuchu. Chodzi o „krzyk” Haliny Frąckowiak wchodzący, gdy cichną werble na początku. Bębny brzmią znajomo, lecz z tego, co słyszę to każdy ich element pochodzi z innego źródła, dlatego tak to trudno ogarnąć. Podoba mi się tutaj doza elektroniki w drugiej połowie utworu, a także sitar. Kolejny dowód na to, że Piotrek bity maksymalnie dopieszcza.

14. Obiekt pożądania – pod koniec mamy kilka cutów: Bravehearts „Situations” (1:08, 2:05), Big L – „M.V.P.” (refren) Mary J Blige „Not Today” (1:59) Za sampel pracuje Chuck Mangione z utworem „Love the Feelin’” z 1976r. Bardzo łatwo rozpoznać, gdzie Medium wbijał skalpel.

15. Żeglarzu – M-A-J-S-T-E-R-S-Z-T-Y-K. Zgrałem wam sampla (Medium podaje go w książeczce), żebyście wiedzieli, o co chodzi.
A chodzi o te wielkie poświęcenie czasu w wybieraniu i przesłuchiwaniu płyt na sample. Winyla nie wyświetlimy w formie wizualizacji pasma. Trzeba go PRZESŁUCHAĆ. Często brak czasu lub chęci powoduje skipowanie tracków bądź roszady na talerzu gramofonu. Jednak czasami wśród pozornie bezpłodnego kawałka pojawia znikąd się doskonały sampel. Tak też było w tym wypadku. No to co jako jeden z nielicznych ówczesnych zespołów brał na płótno muzykę ludową. Mimo „przestarzałości” tej koncepcji osiągnął ogromny sukces i LP „Nikifor” (Muza XL0493), z którego „Świeci się Warszawa” pochodzi był bardzo pożądanym prezentem świątecznym w 1968r. Dograny przez Tomka Murawskiego bas robi wielką robotę podkreślając głębię samplowanych wokali. Mamy tutaj jeszcze „bonus” – na końcu mamy recytowaną część, pod nagranie koncertowe „Księga Deszczu VI” grupy Osjan. Muszę powiedzieć, że takiej strony polskiej muzyki nie znałem. Grupa ta, prezentująca kolaże muzycznych kultur, istnieje do dzisiaj i daje koncerty. Jednym z jej członków był Wojciech Waglewski. Jeśli chodzi o dobór sampla do tematyki – Piotrek trafił idealnie.

16. Promień – Znów mam klina. To pianinko ubrane w szeroki pogłos wydaje mi się OKROPNIE znajome. Tylko problem z muzyką jest taki, że czasami jedna podobająca nam się melodia wywołuje skojarzenia ze wszystkim. Nie wiem, skąd pochodzą sample, ale uświadomiłem sobie, iż nigdy wcześniej nie podobały mi się takie lekkie bity.Aaaa, jeszcze jedno – w refrenie chyba sobie skreczują Nasira Jonesa. Tak mi się zdaje.

16. Redial – tytuł jak z klawisza telefonu (pewnie taki też był zamysł). Sample są generalnie takie same jak w “Genezie”. Oczywiście to nie wada, tylko dodanie spójności na linii intro-outro.

„Żaden ludzki geniusz nie zrozumie geniuszu stwórcy” – wielki szacunek, Stwórco ,za zrobienie genialnej POLSKIEJ płyty. Dlaczego? Jak pisałem wcześniej, większość użytych sampli pochodzi z rodzimych płyt bądź tutaj wydanych. Ich mnogość i idąca za tym polifonia stawia ten album bardzo wysoko wśród polskiego mainstreamu. Przede wszystkim należy wychwalić tutaj warsztat – zabiegi, które Medium wykonał na niektórych samplach są niespotykane. Wariacje w wysokości dźwięków, przestawianie fragmentów – to spora doza finezji i wielka wyobraźnia. Bity nie mają tego wielkiego „uderzenia”, które lubię, ale dzięki przestrzeni i melodyjności podkładów nie męczą uszu i płyta staje się bardzo przyjemna w odsłuchu. Bity są dopieszczone; nie ma takich, które brzmią gorzej lub mają niższy poziom. Każdy z bitów każe stwierdzić, że Medium nie znaczy średni. Sam poznałem kilka mocnych płyt do sprawdzenia i kupienia, a to chyba najlepsze, co można dalej przekazać maniakowi sampli. Myślę, czy inni producenci pójdą w Jego ślady, czy zachęci to więcej osób do zgłębiania czarnych płyt, ciekawe.

Autorem artykułu jest Innotic – człowiek szukający ciągle nowych dźwięków, wydobywanych z czarnych krążków na Technicsie SL-1210. Zapalony kolekcjoner starych winyli, szukający ich na wszelkie możliwe sposoby.  Ma zaprogramowane drum patterny w mózgu i zintegrowany katalog sampli. Znany z kooperacji z Lajtem oraz  wygranej w konkursie na remix utworu „Zasznup sie to” Sztigara Bonko. Możecie znaleźć go na Facebooku – Innotic Beats oraz na Soundcloudzie – Innotic Beats.

Jeżeli podoba Ci się to, co piszę i chcesz mi pomóc w utrzymaniu serwera, a przy okazji masz zamiar kupić sobie jakąś płytę – zrób to z mojego linku. Jak nie kupujesz płyt – dołącz do fanpage’a strony.

KUPUJ PŁYTY I UBRANIA NA PREORDER.PL

Mateusz Osiak

Dobry ze mnie chłopak, żaden odmieniec.